söndag 12 december 2010

Ta reda på fakta...

Fick en anonym kommentar om hur jag klarar av att rida när jag är hemma och är sjuk.
Blev rätt irriterad och skrev följande status på Facebook:
~ Tycker folk kan ta reda på fakta innan de tycker till...
Ja, jag är hemma och är sjukskriven, och ja, jag var ute och red en sväng på Chilton igår.
Tydligen är det ingen bra kombination... JAG känner min kropp bäst, har legat på soffan
i en vecka och bara måste få komma ut! Jag har bl.a. ont i fötterna och promenader är inget
bra alternativ, men kan Chilton promenera "åt mig" är väl det bra?


Dessutom har jag en underbar dotter som fixar allt i stallet åt mig, har den servicen
att jag bara behöver åka dit och kravla mig upp och sen hem igen. Inget mockande å fixande.
Och så säger min läkare att ridningen är viktig för att stärka ...min rygg, jag ska inte sluta med den - bara så ni vet :O)

Fick en del respons, tack för värmande kommentarer!
ÅSA:
De är t om prat om att få ridning som sjukgymnastik då det är bra för både den fysiska o psykiska hälsan.
Skit i dem - de e bara folk som inte fattar bättre!!!
Rid/Åk/Mys m hästarna - det ger glädje o e läkande. Så de så! ;))
HELENE:Men herregud har folk inget eget liv :(.
Strunta i dom, dom är bara avundsjuka för att dom inte
har möjligheten till såna mysstunder som ni har!
Njut när du är ute och rider och ta inte åt dig av elakt prat :/.
Hoppas ni får en bra helg. Kramar
SUSANNE:
Skit i alla dumma människor.
Ridning är bra för många olika åkommor så det så..
ANNE:Klem, og ha en underbar adventshelg ♥
ANDERS:Tycker det är kanon att du rider trots att din kropp strejkar i mellan åt,
jag har aldrig hört talats om att någon blivit starkare i kroppen
genom att ligga på en soffa... So keep up the good going!
LENA:
samma här och jag jobbar fast jag har haft bruten nacke och rygg
och mina värktabbleter har tagit över mitt liv.utan dom klarar jag
inte ens att sitta eller gå.stå på dig gumman.vet vad du går igenom.
BRITTMARIE
Å jag rider inte ens... åker bara till stallet och snusar på en mjuk mule... det är kvalitetstid det!!!
ÅSA:Rid på Camilla. Det handlar om livskvalite trots den värk man har.
Som Anders här ovan skrev - man blir inte bättre av att ligga på soffan hela tiden.
Man ska få aktivera sig när kroppen tycker att det är ok.
Tiden då man inte klarar av att göra något är alldeles för ofta, så det gäller att passa på.
ULRIKA:
Herregud, om man lägger sig på soffan när man blir sjukskriven för värk
så tar det inte lång tid innan man blir helt apatisk och musklerna förtvinar.
Dessutom får man mycket, mycket lättare depressioner när man har ständig
smärta så att vara i stallet och umgås med hästar och att rida i den takt man klarar är friskvård!

I dagens Sverige tycker man illa om folk som bara skiter i sin rehabilitering
och man tycker illa om de som försöker. Hur man än vänder sig har man rumpan bak. ;)

Stå på dig Milla, gör det som får dig att må bättre!

Kram!
CAMILLA:
Men herregud, vad var det för okunnig, osmart person??
Ridning är ju fantastikt bra träning för "fibrosar", rid ännu mer & gärna förbi personen som gnällt ;-)
PATRIK:
Vilket tok.
ERIKA:
IDA: Ja, rid för allt i världen! Ridning är en helt fantastiskt form av sjukgymnastik,
för Tuvas del är den helt ovärderlig. Vi får känna lite medömkan för den där gnällpellen
istället, som förmodligen hade förstoppning, ont i ryggen och slut på
kaffe och därmed var tvungen att hitta något att irritera sig på. Kram ♥
JONTE:
Du gör helt rätt, om man lägger sig på soffan och bara tycker synd om sig
själv när man har din diagnos så kommer det att gå snabbt utför.
Se bara till att det blir lite ....... kvar till Poa också ;-)
Här har du 100% förståelse.
PETRA:
Finns alltid gnälliga jävlar som inte har annat för sig ;-)
ULRIKA:Människor ä'lskar att tycka och tänka så mycket om allt och alla.
Kanske för att försöka framställa sej själv i en bättre dager.
Jag tycker att det är fruktansvärt att det har blivit sån hetsjakt på sjukskrivna

Nä, jag tänker fortsätta rida, sen får folk klaga bäst dom vill :O)

http://elmida.se/camilla.jpg

3 kommentarer:

  1. nötter!!!! herregud bara för att man är sjukskriven betyder inte det att man behöver ligga på sofflocket hela dagarna!

    kram till dig och strunta i surf*ttor!

    KRAMAR

    SvaraRadera
  2. jag är till 100% säker på att alla däggdjur i viss mån har en läkande effekt på oss människor i viss mån.. jag tror inte du va ute o hopptränade direkt, utan bara pruppa runt i skritt.. det farliga med hästar finns inte på dom, utan bakom o framför.. Så skritta på du, o focusera på de saker som får dig frisk istället får sånna som ska picka i psyket oxå.. (om man kommer dit på fröket stenhård) ha ha.. / Annonym "Alderland"

    SvaraRadera
  3. Ingen människa blir frisk, varken fysiskt eller psykiskt av att ligga hemma och glo.
    Självklart ska du fortsätta rida om du mår bra av det!
    Kram och krya på dig.

    SvaraRadera